Alcoolul, caloriile și creșterea în greutate

Timp de lectură: 9 min

Conținut

alcool, burtă, creștere greutate
Distribuie acest articol

Consumul frecvent și în cantități însemnate de alcool poate determina creșterea în greutate întrucât el furnizează foarte multe calorii sub formă lichidă prin fermentarea carbohidraților pe care îi conține: cereale, cartofi, zahăr și fructe.

 

Așadar, există anumite curiozități legate de consumul de alcool și efectele lui asupra organismului. Dar eu nu despre influența asupra sănătății scriu acest articol ci despre caloriile pe care alcoolul le furnizează și în ce condiții participă activ la creșterea în greutate, totodată cum influențează organismul persoanelor implicate în activitate fizică frecventă.

 

Burta de bere, mit sau realitate? Află adevărul!

 

Burta de bere este mai degrabă un mit deoarece caloriile pe care băuturile alcoolice le furnizează vin metabolizate și eliminate în condițiile în care există un echilibru între caloriile totale ingerate într-o zi și cele eliminate.

 

Ce intră trebuie să fie egal cu ce iese, aceasta este legea echilibrului energiei din termodinamică, iar acest echilibru nu este tulburat de către alcool în mod obligatoriu, dar poate contribui la caloriile totale ingerate într-o zi și să ducă la un exces de energie, care în timp și sub aspectul frecvenței, duce la creșterea în greutate, dar nu neapărat în zona burții.

 

În fond este consumul total de alimente calorice care duce la apariția burții, atât din alimente solide cât și lichide: zahăr alimentar, fast-food, dulciuri, grăsimi prea multe, produse de patiserie, alcool, sucuri răcoritoare bogate în zahăr alimentar etc; adică toate produsele dense și hipercalorice care au un conținut sărac de nutrienți și fibre alimentare.

 

Când vorbim despre menținerea siluetei, nu contează calitatea alimentelor. Cu alte cuvinte, o persoană ar putea consuma într-o zi doar biscuiți, un burger, o ciocolată și să încheie ziua cu 3 beri, iar acest lucru nu duce la creșterea în greutate câtă vreme caloriile ingerate nu au depășit necesarul caloric total. Dar asta nu înseamnă că este sănătos sau că în timp nu se pot produce tulburări de natură fiziologică, până la urmă și o persoană slabă poate avea N probleme de sănătate, exact ca una supraponderală, doar că de altă speță.

 

Dacă arzi caloriile furnizate de alcool prin efort fizic și prin post intermitent și, dacă alimentația generală este una rațională și echilibrată, poți foarte bine consuma băuturi alcoolice aproape zilnic fără ca vreodată să le transformi în țesut gras.

 

Faptul că foarte mulți dintre consumatorii de bere au burtă se datorează în primul rând unei alimentații total iraționale raportată la un timp foarte îndelungat, a unui metabolism leneș sau chiar a unor probleme fiziologice. Dar reține un lucru, organismul nu depune alcoolul ca grăsime corporală pe burtă în mod categoric. Orice exces de energie care vine transformat în grăsime se poate depozita în diverse zone ale organismului, de aceea burta de bere este mai mult un mit.

 

Câte calorii conțin băuturile alcoolice din comerț?

 

În urma metabolizării alcoolului se furnizează 7,1 kcal/g. Alcoolul oferă aproape de două ori mai multe calorii decât zahărul rafinat.

 

Câte calorii are o bere?

 

Berea conține 35g/l carbohidrați, 5g/l albumină (proteină), minerale (săruri) și complexul de vitamine B, motiv pentru care o îndrăgim așa mult în zilele toride de vară, mai ales după un efort fizic în care am transpirat mult.

 

Dacă berea pe care o consumi conține 5% alcool, atunci o halbă de 500 ml din aceeași bere va conține 25 de grame de alcool, ceea ce înseamnă că va furniza aproximativ 180 calorii.

 

O bere bună nefiltrată și de calitate superioară va avea un procent de alcool și mai ridicat, de aproximativ 7%, ceea ce înseamnă că furnizează după metabolizare undeva la 250 calorii pe 500 ml (o halbă de bere).

 

Dacă bei 4 halbe de bere care conțin 7% alcool te pricopsești cu 1000 calorii. Adică mult peste energia pe care o oferă în genere un prânz copios.

 

Întrebarea este ce faci ulterior cu aceste calorii? Ce crezi că se întâmplă dacă consumi aceste halbe frecvent și depășești necesarul de energie zilnic cu peste 800-1000 de calorii timp de 2 luni cât durează căldura de vară? Rezultatul indubitabil va fi că vei crește în greutate, vei avea burtă și vei experimenta la un moment dat și celelalte consecințe negative ale consumului regulat de alcool, nefiind alcoolist totuși.

 

Mulți consumă de fapt aceste beri la o relaxare seara și în urma unui efort fizic: meci de fotbal, tenis, alergare, tură cu bicicleta etc. Realitatea este că o oră de tenis sau fotbal la nivel amatoricesc, între prieteni dacă vrei, nu prea consumă mai mult de 600 calorii, număr care variază foarte mult în funcție de intensitatea meciului, distanța acoperită alergând, viteza sprinturilor, condiția fizică etc. Sigur că un coleg din echipă care muncește dublu poate arde și peste 1000 calorii, dar este totul relativ la persoană. Prin urmare, există o posibilitate ca în aceste condiții să consumi mai multe calorii din berea de după efort fizic decât ai cheltuit prin antrenament sau joc sportiv. 

 

Acest lucru este și mai îngrijorător cu cât ai o slujbă sedentară, te deplasezi doar cu mașina sau pe trotinetă electrică, un stil de viață destul de leneș, o alimentație săracă în nutrienți, dar bogată în calorii din produse deloc sănătoase etc. Un meci amărât de fotbal sau un 40-60 de minute de alergare ușoară pot fi total insuficiente pentru a cheltui excesul de energie.

 

Și eu sunt consumator de bere nefiltrată, mai ales vara după un meci de tenis sau după un antrenament fizic, dar în același timp acord o mare atenție celorlalte aspecte, motiv pentru care am abdomen vizibil chiar și consumând alcool cu regularitate. Alimentația mea generală este una care promovează sănătatea și speranța de viață, este echilibrată caloric, sunt foarte activ fizic peste zi, fac în mod frecvent antrenamente diversificate ș.a.. Cheia este moderația.

 

Câte calorii conține un pahar de vin?

 

Este exact aceeași poveste ca la bere. Alcoolul este cel care furnizează caloriile, iar vinul, spre deosebire de bere, abundă în alcool.

 

O sticlă de vin de 13% alcool va oferi 39 grame de alcool pe fiecare 100 ml. Un singur pahar de 200 ml de vin (13% alcool) va furniza aproximativ 185 calorii.

 

Sigur că vinul are și multe beneficii, iarna aproape că nu cinez fără un pahar de vin roșu sec, dar 3 pahare a câte 200 ml fiecare pot aduce un aport caloric de minim 550 de calorii. Pentru o persoană adultă cu un necesar caloric de 1600 kcal/zi, să consume băuturi alcoolice zilnic care depășesc 500 de calorii, plus 3 mese consistente, ar însemna în mod cert depășirea necesarului caloric și deci, creșterea în greutate. Burta despre care am discutat mai sus se poate crește și din vin, nu doar din bere!

 

Câte calorii are țuica, un whisky sau un cognac?

 

Cred că este inutil să fac prea multe calcule din moment ce se deduce că o băutură puternic alcoolizată la 35-70% va furniza o cantitate uriașă de energie. 100 ml de whisky (35%) oferă 250 calorii. Cel mai important aspect legat de băturile tari este că practic nu conțin substanțe nutritive decât energie.

 

O țuică ca la Maramu’ de 60% furnizează pe 50 ml ușor peste 210 calorii. Deci câteva ștampe de pălincă adaugă substanțial aportului total de calorii ingerate, energie care ar fi bine cheltuită prin activitate fizică de orice fel.

 

Afectează alcoolul activitatea sportivă sau antrenamentul fitness?

 

Dacă ai alcool în sânge în momentul în care soliciți intens organismul prin efort fizic, atunci bineînțeles că sunt suficiente efecte adverse, dar depinde mult de alcoolemie, de persoană și de mulți alți factori despre care nu dezbat eu aici. Este o poveste foarte lungă și rezultatele le poți deduce ușor.

 

Însă este adevărat faptul că cei ce consumă alcool în cantități neglijabile și regulat, seara la cină sau în momentele cele mai propice ca să spun așa, nu experimentează scăderi ale performanței fizice, oricare ar fi ea, iar studiile de specialitate confirmă acest lucru cu o oarecare ezitare care ține de prea mulți factori variabili.

 

Cu alte cuvinte, poți să crești forța, masa musculară, să devii un sportiv mai bun și dacă bei câte un pahar de vin sau o bere aproape în fiecare seară. În schimb, băuturile alcoolice pot tulbura somnul, iar pentru cineva care dorește să adoarmă repede, consumul de alcool înainte de culcare poate fi complet contraproductiv.

 

Lucrurile esențiale de reținut despre consumul băuturilor alcoolice într-un mod total inofensiv sunt următoarele:

  • Alcoolul realmente deshidratează organismul, ceea ce duce la pierderi de minerale;
  • Este diuretic (crește cantitatea de urină);
  • Facilitează pierderea de fluide prin evaporare, care accentuează deshidratarea;
  • Produce o vasodilatație a vaselor de sânge periferice ce duce la pierderi de căldură (atenție iarna), deci dereglează termoreglarea corpului. Așadar, acea senzație de căldură pe care o ai după ce bei alcool este doar o senzație, în realitate pierzi căldură corporală atunci când ești expus la frig. Un păhărel de țuică sau whisky nu te încălzește deloc!
  • Poate tulbura somnul, așa cum am specificat mai sus.

 

Poate că cea mai mare recomandare pe care aș avea-o este legată de hidratare. Bea apă ori câte ori consumi băuturi alcoolice, chiar și dacă vorbim de două halbe, sau măcar asigură-te că până la momentul respectiv ești foarte bine hidratat. Acest lucru este cu atât mai esențial cu cât practici activități fizice frecvent, în special dacă după meciul de fotbal care a cauzat pierderea fluidelor și a sărurilor din corp se consumă câteva beri.

 

Mai mult, dacă tot bei alcool, măcar fă-o pe stomacul plin, asigură-te astfel că ai avut o masă consistentă în proteine și grăsimi.

 

Bibliografie:

  1. National Center for Biotechnology Information: Alcohol, Athletic Performance and Recovery – PMC.
  2. Gaby Hauber-Schwenk, Michael Schwenk, (2013) – “Atlas de Nutriție”, editura RAO, București.

 

Diferența dintre făina de grâu albă și cea integrală

Alte articole

Nu pierde ultimele articole!

Abonează-te la newsletter pentru a nu pierde ultimele articole apărute pe site!