De ce m-am săturat de vegani agresivi, veganism și proști?

Timp de lectură: 16 min

Conținut

Distribuie acest articol

Mă amuză veganii zilelor noastre, sunt peste tot pe internet, seamănă mult cu martorii lui Iehova, propovăduind dieta minune și evitarea încălzirii globale. Îi înțeleg cumva, cândva am fost vegan și discutam despre asta crezând cu adevărat cu sunt cool și deștept, că dețin adevărul. Dar astăzi, după ani de zile de studiat diferite domenii care se intercalează, văd cât de prost și needucat am putut să fiu. Și totuși, este un trend care prezintă tot mai mult interes și risc în același timp. Dacă ai răbdare să citești, vei înțelege cât de proști suntem de fapt și că discuția nici măcar nu ar trebui să fie despre nutritiție atât de mult, ci despre complet altceva. Îți dezvălui în acest articol o altă perspectivă, abordare, unghi, numește-o cum vrei tu. Dar nu uita, este un pamflet, scris cu umor, nu atac pe nimeni.

 

Despre veganul care crede că știe!

 

Încă nu am întâlnit un vegan care să înțeleagă sau să cunoască ceva despre sănătatea metabolică. Încă nu am văzut pe nimeni să își facă analize de sânge și să vadă calcemia și albumina (proteina care circulă liber prin sânge), ce să mai zic de un DEXA scan pentru a vedea densitatea minerală a oaselor. Sunt curios care vegan știe nivelul de trigliceride prezente în sange, dacă este ridicat, dar rezistența la insulină?

 

Știai că un consum excesiv de carbohidrați duce la conversia lor în grăsime corporală? Dacă această grăsime nu se mai poate depune subcutanat ci pe organe, sau printre organe, și mai ales pe inimă și mușchi, apare rezistența la insulină, adică calea către diabet zaharat. Știai că o depunere de grăsime pe pancreas poate duce la secreție mai scăzută de insulină, din nou riscuri de boli metabolice?

 

Știai că nu e nimic cool în a fi vegan, ci doar riști să pari penibil în fața celor puțini care mai știu ceva legat de aceste aspecte? Aceste lucruri mi le spun și mie, discut cu acel Adorian din acea vreme care credea că este deștept deoarece a descoperit dieta supremă din simplul motiv că evita brânza, ouăle și carnea complet.

 

Hai să continui, știai că riscul de avea lipsă de calciu și vitamina D crește exponențial din cauză că alimentele vegetale sunt deficitare în acești nutrienți? Apropo, calciul se absoarbe în oase când există stimulare prin anumite tipuri de exerciții fizice, de altfel poți suplimenta până vomiți, tot există șanse să nu absorbi eficient.

 

Veganismul echilibrat și sustenabil nu e același lucru cu a mânca falafel și biscuiți cu cremă! Sau cereale cu băutură de orez sau soia dimineața.

 

Hai sa continui că doar am citit și studiat în viața asta, nu argumentez aici pe bază a 5 articole din reviste de scandal sau texte științifice ale antrenoarelor de buci.

 

Știai că plantele conțin proteină pentru ele însăși? Știai că nu putem folosi tot conținutul de proteine din plante din cauza prezenței fibrelor, care trec nedigerate? Eu știu că un produs poate arăta că înmagazinează 16 grame de proteine per 100 de grame, dar la modul real, după digestie, vei folosi probabil vreo 8 grame. Dar știai că de fapt discuția nici măcar nu este despre proteine la modul general, ci despre profilul de aminoacizi esențiali?

 

Plantele nu dețin proteine complete, au un profil incomplet de aminoacizi (AA). Acești AA compun proteinele, iar organismul nu le extrage când ele nu sunt în proporție echilibrată. Deci veganii trebuie sa facă combinații de alimente pentru a echilibra profilul lor. Să mai amintesc de vitamina B12 și problemele de natură neuronală pe care le prezintă o carență în această vitamină?

 

Ești vegan pentru că ai efectuat analize ample?

 

Să nu uit, încă nu am văzut vegan care a făcut această trecere pentru că așa indică în mod corect biochimia, fiziologia proprie. Nu, e totul despre religie, încălzirea globală, mașini electrice cumva, cool-factor, impresii și păreri prost formate citind de la alți deștepți, inclusiv studii incosistente și neconcludente, de fapt multe dintre ele apărute prin best sellers, reviste, social media, documentare Netflix pentru labili. Pot să înțeleg că cineva nu are un apetit către carne și pește, desigur, nu sunt absurd. Mai mult, poate nu ești de acord cu felul în care fermierii tratează animalele, condițiile insalubre și complet nepotrivite. Motive de altfel foarte corecte! Dar să eviți complet oul fiert și o bucată de brânză, mai ales că nu îți displac deloc, mai mult, fără indicații de intoleranță, alergii, alte cele, plus că pot foarte bine proveni din locuri sigure, fără ca în prealabil să existe fundamente științifice în urma analizelor, scuză-mă, ești doar needucat, poate chiar prost, dar nici vorbă deștept. În aceste condiții, măcar taci și nu mai înnebuni lumea de cap pe unde mergi. Îți displace felul în care animalele sunt tratate, foarte bine, corect, dar de aici până la agresivitatea cu care se promovează, haotic, irațional, e cale lungă.

 

Personal, mă doare-n cot ce alege cineva să mănânce, oricum în țara asta de analfabeți funcționali cu mașini scumpe și ifose de aristocrați se mănâncă cum se mănâncă, dar mi-ar plăcea să nu mai propovăduim tâmpenii crezând că facem un bine.

 

Aminoacizi, colesterol și alte cele!

 

Hai să continui, totuși, căci pot vorbi despre subiect ca o moară stricată. Știai că vegetalele care conțin mult amidon, deși contin proteine, nu sunt în principal valoroase biologic pentru conținutul de proteine, ci pentru cel de glucide?

 

Atenție sporită! Până și doctorii specialiști în nutriția vegană, deci restrictivă, recomandă analize medicale constante, plus suplimentarea cu B12, vitamina D, calciu, inclusiv aminoacizi cu profil complet. Dar ce spui de faptul că am văzut eu doctor de profil care a spus că nu ar trece un copil pe dieta vegană, ci eventual vegetariană în primă fază? Apropo, sunt doctori care susțin că, dacă în perioada de dezvoltare a organismului, adică în perioada de osificare, până la vârsta adultă, oasele nu se mineralizează suficient, există riscuri ca acestea să nu mai se întărească cât ar fi de fapt necesar. Acum sigur că depinde de multe lucruri, inclusiv de faptul dacă există vreo formă de exercițiu fizic sau nu, dar merită știut acest lucru dacă ești părinte. Ești părinte vegan, bun, du-te și vezi copilul dacă este perfect sănătos metabolic, dacă are carențele despre care am pomenit, altfel trebuie să îți schimbi opiniile și obiceiurile.

 

Hai să iau și colesterolul în discuție. Poți să consumi iarba de pe fundul oceanului dacă vrei, gojii  și alte cele, că tot poți să ai colesterolul total mai ridicat, întrucât ți-l produce organismul, iar unii sunt sănătoși cu cantități mai ridicate de colesterol, în timp ce alții cu mai puțin. Dacă mănânci ouă, că tot fuge lumea de ele că au colesterol, organismul produce mai puțin pentru că tocmai a primit din exterior. Variația de colesterol total nu depășește un aproximativ de plus/minus 15%. Când aducem colesterol din exterior, organismul produce mai puțin, și invers. LDL și HDL sunt cele care au o relevanță mai mare aici, și chiar și în acest caz, discuția este amplă, întrucât trebuie ca aceste valori să fie puse în relație holistică cu nivelul glicemiei, cel al trigliceridelor etc.

 

Zici că am înnebunit cu toții. Deci, modificările extrem de importante în alimentație și care au potențialul de a deregla homeostaza, se fac după sănătatea metabolică, în funcție de anumite analize din sânge, conform biochimiei și a fiziologiei organismului, nu după impresii și articole citite pe postările amețitelor cu un curs amărât de fitness și nutriție, care de fapt sunt specializate în periodizarea a 13 luni pe an al antrenamentului de buci. Cândva voi scrie și despre aceste amețite.

 

Bolile cardiovasculare, diabetul zaharat și longevitatea

 

Bolile cardiovasculare și diabetul zaharat sunt cauza principală de mortalitate astăzi și, dacă nu se moare, oricum apar probleme grave de sănătate și mai ales de funcționalitate. Pe scurt, cel care practică antrenament aerob în zona II, plus antrenament pentru VO2 Max va reduce aceste riscuri cu peste 50%, fără să facă modificări în alimentație. Cu alte cuvinte, poți mânca spirulină și ashwagandha pe pâine, să îți bagi o perfuzie cu broccoli și avocado, să eviți păstrăvul și brânza de oaie mereu, câtă vreme nu există efort fizic cardiovascular în diferite zone, plus antrenament de forță, șansele că vei face boli cardiovasculare cu complicatii majore sunt în continuare la nivel foarte ridicat, chiar dacă probabil antrenezi bucile pe aparatele alea inutile la sală. Să fiu și mai realist de atât, nu vei îmbătrâni bine, adică nu vei căra cumpărăturile la etajul 3, nu vei putea urca scări fără să gâfâi ca un astmatic, precum nu vei schia și nici nu vei face mare lucru fizic, doar pentru că mănânci legume și leguminoase, plus suplimente. Ca să fiu clar înțeles, eu cred că mănânc mai multe legume decât veganii. Mai mult, cred că mănânc mai multe supe proaspete vegane decât veganii. Eu nu scriu aceste rânduri ca să fac omul să mănânce carne până crapă intestinul în el sau dă în cancer. Orice exces are bubele lui și îmi cer scuze pentru anumite exprimări de golan, dar au și ele rolul lor, plus că nu sunt vreun mare filozof să pot scrie prea complicat. Nici nu vreau.

 

Dar, că tot am adus antrenamentul fizic în ecuație, cel care ridică greutăți libere, face antrenament de forță și își antrenează funcțional mușchii, va avea oase mai tari și riscuri de boli și fracturi mult mai mici decât cel care nu se antrenează, dar care e disperat după suplimentarea cu calciu, evitând lactatele din motiv că doar puii beau lăptic și pentru a nu se încălzi planeta. Comparațiile dintre om și animal sunt inutile, exclusiv dedicate inculților, da’ care citesc mereu dezvoltare personală. Dacă stau acum să explic de ce animalele mănâncă non-stop iarbă, trebuie din nou să discut profilul aminoacizilor și caracteristicile sistemului lor digestiv, metabolismul etc. Pierd timpul degeaba. Fiziologia omului nu este aceeași cu cea a animalului, deci dacă faci parte dintre cei care spun că nici puiul de vacă nu mai consumă lapte după ce crește, ți-o spun franc, nu înțelegi de ce face acel lucru, iar eu nu invit oamenii aici la a bea lapte. Există o abundență de produse lactate foarte utile și benefice nouă.

 

Riscul de diabet zaharat scade atunci când facem antrenament de forță și de hipertrofie (creștere a masei musculare), sau chiar HIIT, deoarece crește sensibilitatea la insulină. Aceste antrenamente mai intense vor folosi carbohidrații ca substrat energetic. Mușchii sunt locul unde scăpăm de glucoza din sange în exces. Se depune ca și glicogen muscular. Prin urmare, da, antrenează-ți mușchii. Cel care are un fizic musculos, procent relativ redus de grăsime corporală, are în mod cert glicemia bună și sensibilitate la insulină. Un om are, practic, o linguriță de glucoză mereu prezentă în sânge. Dacă mai adaugi o jumătate, ești aproape direct diabetic. Cât de important este ca organismul să o poată gestiona corect? Este toxică în cantități ridicate, iar în lipsa antrenamentelor intense, fie cele pentru mușchi, fie high-intensity interval training, excesul se va transforma în grăsime. Încă nu e totul negru, deoarece grăsimea subcutanată nu prezintă riscuri. Dar, dacă nu mai are loc subcutanat, se duce fix unde nu trebuie, ca grăsime viscerală. Aici deja apar riscuri mari, nu mai detaliez, dar reiterez că ingestia excesivă de glucide, duce la riscuri de boli cardiovasculare. Dacă mai adaugăm în ecuație grăsimi și proteine multe, drumul express către probleme. Keep going! Și pentru a echilibra profilul de aminoacizi, veganii fac prin urmare de multe ori exces de glucide.

 

Discuția nu ar trebui să fie despre de ce sunt mai șmecher că mănânc fasole cu linte și mazăre verde, în timp ce alții taie porcul, de altfel și noi ceilalți consumăm aceste alimente vegetale și nu ne oferim un statut de speciali, dar cum am spus, discuția trebuie să fie despre cum facem să mâncăm optim, sustenabil și echilibrat, cum facem să putem îmbătrâni și să ne păstrăm sănătatea și funcționalitatea fizică. Dacă răspunsul la această întrebare este dieta vegană, că așa rezultă corect, atunci sunt primul să promovez această inițiativă. Problema mea nu este cu nici un fel de dietă și nici măcar cu omul vegan, ci cu un anumit comportament abuziv și totodată chiar riscant. Posibil totuși să am o problemă cu influensării ăștia cu IQ 50. Eu am văzut persoane care dacă mănâncă cartofi, banane, roșii și alte legume bogate în potasiu, riscă niște lucruri grave. Alimentele nu sunt 100% sănătoase sau nesănătoase, ci metabolismul, geneticul și fiziologia noastră le gestionează bine sau nu. Nu e mereu totul alb sau negru, dar poate fi. Ce mie îmi face bine, pe tine te poate îngropa la propriu, sau anumite probleme trecătoare. Așa că hai să discutăm realități, adevăruri.

 

Eu m-am săturat până peste cap și de nutriția pe principii religioase. Du-te în rai cu nutriția ta cu tot și lasă-ne pe noi restul să fim păcătoși, precum sunt sătul de veganii agresivi. Eu nu merg niciodată la om să-i umplu capul cu ceea ce eu consider că este sănătos pentru el. Nu dau sfaturi celor neinteresați de ceea ce am de spus, chiar dacă sunt convins că fac bine.

 

Ce poți face de fapt pentru binele tău?

 

În teorie, dacă vrem să ne păstrăm sănătatea și funcționalitatea, avem nevoie în primul rând de antrenament fizic diversificat, bine rotunjit, holistic, de care să ne ținem săptămânal. Câștigăm infinit mai mult prin a ne pune focusul aici decât pe evitarea brânzei de oaie.

 

Dacă mă pun acum să prezint statisticile privind mortalitatea în rândul adulților, cauzele ei, riscurile faptului că societatea urbană și modernă nu respectă un protocol de antrenament corect și holistic, vei vedea că ai șanse mult mai mari să crapi din cauza acestor boli cronice la vârste nu foarte înaintate. Și ghici ce, majoritatea dintre ele nu sunt legate de consumul de carne și ouă, nu, nici de veganism, ci de sănătatea metabolică și a stilului de viață sedentar, la care poate contribui și alimentația care provoacă schimbări metabolice severe.

 

Medicina actuală doar amână moartea, tu fiind bolnav de fapt. Ea nu previne nimic. Tu ești cel care se poate feri de așa ceva. Statul îți oferă tratament eventual pentru ținerea diabetului sub control, tu rămâi bolnav, dar îl doare fix în podul pedalier dacă mănânci shaorma, pizza, chips și miere cu linguroiul. Mai degrabă îți dă pilule pentru gestiunea glicemiei. Mai mult, îți bagă reclamele farmaciilor pe gât, pacănele și cum poți face bani când joacă Steaua FC și trebuie să pariezi pe victorie. Nu sunt programe despre prevenirea unor probleme grave. Doctorilor li se fâlfâie de tine. Mai văd și doctorii comerciali de la noi, Cezar și Mihail, vorbind lucruri prea complicate câteodată și bătând chiar câmpii despre anumite forme de antrenament. Oamenii nu știu ce să mai creadă.

 

Așa că, dacă vrei să nu faci fracturi la vârsta de peste 50 de ani, atunci antrenează forța corpului, mușchii, consumă proteine calitative și lactate pentru calciu și alte minerale. Nicio țelină și spirulină nu previne așa ceva, căci e despre efortul fizic, tipul acestuia și nutrienții pe care îi oferi pentru refacere. Dacă vrei să te menții relativ reactiv, ai nevoie de sprinturi, de antrenarea fibrelor musculare anaerobe și rapide. Dacă vrei să nu faci boli cronice cardiovasculare, orice derivate, fă antrenament aerob frecvent, de acum. Nu aștepta să îmbătrânești, poate va fi târziu! Sigur, consumă fructe proaspete cu moderație, legume diverse, ajută sistemul cardiovascular. Hai să vorbim nutriție prin lentila biochimiei, nu după prostiile din cap!!!

 

În timp ce mulți se ceartă ce dietă e mai potrivită, vin eu și vă spun să vă luați la revedere de la funcționalitate după 60 de ani. Vei fi aplecat și te va durea spatele de mori dacă mușchii coloanei și cei ai spatelui sunt slăbiți. Și vor fi! Nu doar că nu vei putea schia la 65 de ani, ci nu te vei putea nici măcar plimba alert sau să urci un deal de înclinație mică, oricât de vegan ai fost. 

 

Poate te întrebi pe ce îmi bazez convingerile. Nu mai pun bibliografie de această dată, ar însemna să umplu aici pagina cu vreo 20 de cărți ale căror pagini variază între 200 și 3000. Nu sunt calificat, nu sunt cercetător, dar sunt informat. Să nu mai spun cât am rupt internetul pe genunchi. Și da, am citit și Studiul China, am fost vegan, am văzut și rahatul ălă de film documentar de pe Netflix. De fapt, am urmărit nenumărate documentare care propovăduiesc veganismul, și nu numai. Am studiat multe alte diete în detaliu, suficient cât să nu le prea urmez.

 

E alegerea ta să te întoarci la gojiile și shake-ul tău de migdale cu ierburi detox și antioxidante, eu ies la munte să pregătesc fizicul și să rup o omletă cu cartofi după! Apropo, sunt cu analizele la zi și mai jos poți vedea cum arată corpul meu astăzi, în timp ce alții mai îmi dau lecții despre veganism și antrenament fizic. Refuz să fiu spălat pe creier, iar adevărata cunoaștere nu o vei descoperi pe Facebook, Instagram și nici în carțile de dezvoltare personală sau veganism. Poate, dacă ești curios, îți voi trimite eu lectura care merită citită.

Alte articole

Nu pierde ultimele articole!

Abonează-te la newsletter pentru a nu pierde ultimele articole apărute pe site!